Økte omløpet fra 0,42 til 3,63

Eksponering i Anythink biblioteketAbonnementstjenesten “Library link of the day” er en nyttig tjeneste. Hver dag får jeg en bibliotekrelevant lenke levert i innboksen. Som oftest går det et par dager imellom hver gang jeg ser på lenkene, men da tar jeg gjerne en gjennomgang av siste ukes lenker. Jeg finner alltid noe interessant og noe jeg kan lære av. Ikke minst gir det muligheten til å bli ledet videre til annet interessant innhold.

Det som startet med en artikkel i Library Journal om Amazons nyeste tjenester, Kindle Unlimited, endte med  en artikkel i Forbes skrevet av varemerke og bibliotekguruen David Vinjamuri.

Hvilke konsekvenser vil Kindle Unlimited kunne få for bibliotekene? Artikkelforfatteren, Andrew Roskill Chief Executive Officer i BiblioLabs, LLC forsøker å gi noen svar på denne siste utfordringen for amerikanske bibliotek. Han skisserer to mulige svar:

  1. Bibliotekene må bli flinkere på brukeropplevelser. Dagens brukere leser ikke brukasanvisninger, ting må fungere umiddelbart. Der har bibliotekene en del å lære av kommersielle aktører.
  2. Tilleggstjenester. Bibliotekene har en stor fordel som fysisk sted. Her kan vi tilby kurs, møteplass etc. Roskill peker særlig på behovet for å lære bort kunnskap om smarttelefoner og nettbrett. I tillegg legger han stor vekt på bibliotekarenes rolle som kuratorer i en verden med alt for mange bøker.

David Vinjamuri skriver om den enorme økningen av bokutgivelser og kunsten å finne fram i bokjungelen. Han ser det fysiske biblioteket som svaret på problemet og gir også to eksempler på bibliotek som har tatt utfordringen og gjort omfattende endringer i måten å formidle bøker på. Vinjamuri kaller det “merchandising”, markedsføring og vareeksponering.  Rangeview Library District er et av to eksempler han trekker fram. Dette biblioteket fikk penger til ombygging og bestemte seg for å tenke helt nytt om biblioteket. Resultatet ble blant annet at de fjernet Deweysystemet og i stedet ordnet bøkene etter emnegrupper slik man finner det i en bokhandel.  De valgte også å endre navnet på biblioteket til Anythink. Noen av de grunnleggende teknikker som anythink har inkludert i sin visual merchandising guid inkluderer standard detaljhandelpraksis som eksponering med fronten og og passe på at alle utstillinger er fylt opp.

Endringene har vært en stor suksess. Etter ombyggingen i 2008 har utlånet steget med 91% i perioden 2008 og 2012. Utlån per eksemplar økte med 71%. 

Librarium, TulsaDet andre eksemplet er fra Tulsa, Oklahoma. Bibliotekdirektøren ble tvunget til å tenke nytt om hovedbiblioteket da det skulle renoveres og holdes stengt i to år. Løsningen ble et gammelt butikklokale hvor de kun fikk plass til en liten del av den fysiske samlingen. Lokalet fikk navnet Librarium og ble raskt en suksess.

Resultatet etter å ha vært åpent et knapt år viser: ?  Med kun 18 000 volum, er allerede utlånet over 60% av det samlede utlånet i det gamle hovedbiblioteket som inneholdt 250 000 bind. Omløpet har steget fra 0,42 til imponerende 3,63.

Oppsummert: Tenk mer som en butikk med vareeksponering, formidling og stadig påfylling og endring av utstilt materiale.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.